English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 81032220 021 98+
نمابر: 81032200 021 98+
آدرس دبیرخانه: تهران: کریمخان زند، نبش شهید عضدی(آبان شمالی)، پلاک 76 طبقه دوم، شماره 212 .............................................. کانال تلگرام : https://telegram.me/IISAchannel شماره پیام رسان: 09398897655
پست الکترونیکی: iisa.centraloffice@gmail.com
کد پستی: 1597633141
مشاهده خبر
امیدواریم با ارتقای دانش و فرهنگ بشری بتوانیم کینه ها و شعله های خشم که به یک باور اجتماعی تبدیل شده را به حداقل برسانیم

نشست تخصصی «مبارزه با نسل کشی» ساعت 15 روز دوشنبه 28 فروردین 1396 با حضور و سخنرانی «سید احسان قاضی زاده هاشمی» عضو و سخنگوی فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در محل دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی که بمناسبت بیست و سومین سالگرد فاجعه رواندا برگزار شد، پیام دبیرکل سازمان ملل به این مناسبت قرائت و در پایان نشست نیز حاضران و شرکت کنندگان در نشست به ارائه اظهارنظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

آنچه در زیر از نظر می گذرانید، بخشی ازسخنان سید احسان قاضی زاده هاشمی در نشست "مبارزه با ایدئولوژی نسل کشی" است که با همکاری انجمن ایرانی روابط بین الملل و دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران برگزار شد:

صحبت من بیشتر بر روی مساله رواندا است و نسل کشی هایی که ما در نسل حاضر با آن روبه‌رو بودیم، واقعیت آن است که کشتار رواندا در سال ۱۹۹۴ بزرگترین و سخت ترین نسل کشی در حداقل ۶۰ سال اخیر است که در دنیا رخ داده است و آن چه در نسل کشی رواندا رخ داد تبعات آن هنوز هم ادامه دارد و تبعات این نسل کشی پس از ۲۱ سال هنوز در دنیا ادامه دارد و مقالات و کتب زیادی در این خصوص موجود است به طور مثال دکتر محمد میر صادقی از اساتید برجسته حقوق مطالب متعددی را در این خصوص نگاشته است در اتفاق رواندا زمانی که رییس جمهور عوض می شود آغاز نسل کشی ها بود و صد روز به طول انجامید و بسیاری از مجامع بین المللی در  قبال آن سکوت می‌کنند و یک سال پس از نسل کشی مجامع بین المللی سکوت کردند و تا بخشی از این نسل کشی ها متوجه سربازان امریکایی و انگلیسی می‌شود و سازمان ملل ورود می‌کند، در نسل کشی رواندا آماری که به طور رسمی اعلام شده کشتار ۸۰۰ هزار زن و کودک و مرد در ظرف ۱۰۰ روز را برمی شمارد که اگر این ۸۰۰ هزار را تقسیم بر ۱۰۰ روز کنیم آمار وحشتناک می‌شود و همچنین دولت رواندا این آمار را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیان می‌کند و ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن در ماه در این مدت مورد تجاوز قرار میگیرند که ۲۳۰۰۰ رواندایی فاقد هویت از این موضوع وجود دارند.

 اتفاقی که افتاده است فراتر از یک نسل کشی برای تغییر هویتی است واین نسل کشی است که منجر به دو دهه نا امنی شده است و سازمان ملل اقدام به ایجاد یک دادگاه ویژه برای بررسی نسل کشی در تانزانیا نمود و صدهاهزار فردی که منتسب به حوزه قتل عام و نسل کشی در رواندا بودند مورد محاکمه قرار گرفتند اما چند نکته در خصوص نسل کشی وجود دارد: اول) تعاریف حقوقی ویژه از نسل کشی داریم ما در مورد نسل کشی هر نوع اقدامی که بر اساس آن یک گروه نژادی قومی و مذهبی به طور دسته‌جمعی مورد پاکسازی یا هر لطمه ای قرار گیرند به عنوان نسل کشی می‌دانیم که نخستین موارد این تصریح در منشور جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ بوده است و آن چه که به عنوان حوزه نسل کشی وجود دارد مجازاتی است که برای افراد دخیل در حوزه نسل کشی مربوط می‌شود وهمچنین دیوان بین‌المللی دادگستری موظف به بررسی این اقدامات است و استرداد و پرداخت غرامت معطوف به حوزه زمانی و مکانی خاصی نمی‌شود و استرداد اموال بلوکه شده و یا پرداخت غرامت قربانیان محدودیت زمانی و مکانی ندارد و ما در یکصد سال اخیر نسل کشی های مختلفی داشته ایم مانند نسل کشی های اشوریان، یهودیان، هزارها وبوسنی.

 و من به نوبه خودم به عنوان یک دیپلمات ایرانی در کشور کرواسی مشغول خدمت بودم که ما با کشتار بوسنی روبرو بودیم و در همان زمان در ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ کشتار بوسنی را شاهد بودیم که ظرف یک روز ۸ هزار نفر قتل عام شدند که هنوز اجسادی در این خصوص کشف می گردد و بعد در نسل کشی ارامنه هنوز مناقشات ارامنه و ترک ها وجود دارد و نکته ای که لازم است اشاره شود اسناد بین المللی است و اسنادی است که ما در مورد کشتار ها داریم و یا اعمال مجرمانه ای که  قصد نابودی گروه ها و توریست ها را دارند.

 ما دوسند داریم یکی  قانون مجازات نسل کشی در سال ۱۹۴۸ و موادی که سپس در دیوان کیفری بین المللی در سال ۱۹۹۵ قید آن شده است که از همه دنیا می خواهد که تدابیر تامینی و پیشگیری را در این خصوص انجام دهند و در کشور ما ایران نیز در سال ۱۳۳۴ بدون هیچ گونه قید و شرطی به این معاهده می پیوندد و ملزم می شود که در قوانین داخلی به جلوگیری از نسل کشی اهتمام ورزند واز سال ۱۳۳۴ تا به امروز قوانین خاصی در مجلس در خصوص نسل کشی نداشته ایم، البته موضوعی که وجود دارد در مورد ایدولوژی نسل کشی است که این ایدئولوژی ناشی از تعصبات و خود برتر بینی ها می باشد که مثال آن را در حکومت نازی شاهد بودیم که نژاد برتر را برای خود قلمداد می کرد.

آن چه که در رواندا رخ داد همین تلقی برتری قومیتی بود که طبقه ای طبقه دیگر را فرو دست می داند و مباحث قومیت در این ۲۳ سال اخیر در رواندا ممنوع شده است و این آتش زیر خاکستر است و این ممکن است کینه های ناشی از کشتارها باقی بمانند شبیه همین امر در بوسنی نیز حاکم است یک  بوسنیایی با یک کروات همسایه است و تنها منتظرند که یک آتش جدید شعله ‌ور شود تا انتقام جویی کنند و شعله های یک جنگ در طبقات زیرین اجتماعی وجود دارد و مهم این است که با ارتقا دانش بشری و فرهنگ بشری و با تحقق موضوعات ضدیت با نسل کشی بتوانیم کینه ها و شعله های خشم که به یک باور اجتماعی تبدیل شده را به حداقل برسانیم.

  به طور مثال هنوز یهودیان از نسل کشی هایی که در اروپا رخ داد به دنبال غرامت از کشورهای اروپایی هستند و در بودجه های مختلف تصویب می گردد و ما امیدواریم محیط جهانی با ارتقای فرهنگی و شاخص های فرهنگی به محیطی امن برای گروه های قومیتی به وجود بیاید و یک پایه مهم نسل کشی ها قومیت است که امید است با مباحث جهانی سازی این مسایل حل و فصل گردد و شاهد نسل کشی های مجدد در دنیا نباشیم و در مجلس نیز فراکسیون حقوق بشر راه اندازی گردیده و نمایندگان فارغ التحصیل حقوق و یا مدرسان حقوقی این فراکسیون را تشکیل دادند و ما هنوز پرونده قربانیان سردشت را داریم که پرونده آن هنوز باز است و در ایران نیز انجمن قربانیان ترور و خشونت را داریم که بسیاری در مورد جنگ ایران و عراق فعالیت می نمایند.

گزارش از: بنیامین صادقی

منبع: روابط عمومی انجمن ایرانی روابط بین‌الملل
تاریخ انتشار: 1396/01/31 - 8:57
دیدگاه ها
شاید مهم ترین انتظار پراگماتیک از یک نهاد علمی- پژوهشی آن است که بیش از آن که تماشاگر ‏موجودیت و سپری شدن عمر خود باشد، در بهره برداری از فرصت ها و خلق آثار و نتایج مثبت، ‏کیاست و کفایت به خرج دهد.‏
شاید مهم ترین انتظار پراگماتیک از یک نهاد علمی- پژوهشی آن است که بیش از آن که تماشاگر ‏موجودیت و سپری شدن عمر خود باشد، در بهره برداری از فرصت ها و خلق آثار و نتایج مثبت، ‏کیاست و کفایت به خرج دهد.‏